Συχνά πυκνά τείνουμε να ταυτίζουμε τους δαίμονες και την λέξη δαίμων της ελληνικής θρησκείας με το διάβολο του χριστιανισμού .
Η ρίζα της λέξης προέρχεται από το «δαι» και έχει πολλές
ερμηνείες , η πιο συνηθισμένη είναι «αυτός που διανέμει» , προέρχεται από το
δαίω που σημαίνει χωρίζω , διαμελίζω .Συχνά εμφανίζετε και η ερμηνεία «αυτός
που φωτίζει».
Η άγνωστη μοίρα του ανθρώπου ταυτίσθηκε με τον δαίμονα , ο
Πίνδαρος γράφει «τον δαίμονα , που με περιβάλλει , πάντοτε συνειδητά θα τον
τιμώ υπηρετώντας τον με τα μέσα που διαθέτω» , συχνά επίσης αναφερόταν οι
φράσεις «Πολλές είναι οι μορφές του δαιμονικού , πολλά πραγματοποιούν οι θεοί
ανέλπιστα» ή «Ο μεγάλος νους του Διός κυβερνά τον δαίμονα των ανθρώπων που
αγαπά» . Ο λαός χρησιμοποιούσε λέξεις όπως ευδαίμων για να δηλώσει την ευτυχία
και την επιτυχία κάποιου και δυσδαίμονα ή κακοδαίμονα για το αντίθετο .
Προγενέστερα ο Όμηρος αναφέρετε στους δαίμονες
χρησιμοποιώντας έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο , στην Ιλιάδα ονομάζει δαίμονες
τους θεούς που ζουν στον Όλυμπο , ενώ κατά την φάση που η Αφροδίτη βρίσκεται με
την Ελένη γράφει ο Όμηρος ότι βαδίζει ως δαίμων . Επίσης ένας ήρωας μπορεί να επιτίθεται σαν δαίμων και να
ονομάζετε και ισόθεος .
Συχνά επίσης το χρησιμοποιούσαν ως προσφώνηση προς ενόν
άνθρωποι , όταν π.χ. δεν μπορούσε κάποιος να κατανοήσει κάτι που κάνει ο
σύντροφος του «δαιμόνιος», επίσης όταν ένιωθε κάποιος να σπρώχνετε από μια
δύναμη έλεγε ότι ενεργεί «συν δαιμόνι» , «προς δαίμονα» έλεγαν όταν όλα
στρέφονταν εναντίων τους , την ασθένεια συχνά την περίγραφαν ως «μισητός
δαίμων» που επιτίθεται κατά του ανθρώπου και οι θεοί κατόπιν τον σώζουν . Για
την Ομηρική αντίληψη ο δαίμων ήταν η κεκαλυμμένη έκφραση της θεϊκής ενέργειας.
Ο Ησίοδος μας γράφει για τους Δαίμονες που ξεπηδούν από το
κουτί της Πανδώρας , δεν ονομάζει όμως ως δαίμονες το βλαπτικά πνεύματα που
παίρνουν την ζωή (Οι Κήρες ονομάζονται θεοί).
Έθεσε επίσης την ακριβή θέση στους δαίμονες , η γένια της
χρυσής εποχής με την θέληση του Δια έγιναν δαίμονες – φύλακες που μοίραζαν τα
αγαθά , παραμένοντας αόρατοι και αναγνωριζόμενοι μόνο από τις πράξεις τους .
Ως θεότητα εμφανίζεται μόνο σαν ‘Αγαθός Δαίμων’ (Αριστοφάνης
, Πλούταρχος, Παυσανίας κ.α.) στα Ιερά του Διονύσου που απεικονιζόταν σαν
ερπετό . Οι Πυθαγόρειοι αργότερα ανέφεραν ότι ήταν σε θέση να τους
ακούν και να τους βλέπουν , θεωρούσαν αυτονόητο για όλους τους ανθρώπους ότι
μπορούσαν να τους δουν και εκπλήττονταν όταν κάποιος έλεγε το αντίθετο . Ο Πλάτων με την σειρά του τοποθέτησε τους δαίμονες ως
επιτηρητές του ανθρώπου έναν για τον κάθε άνθρωπο επιλεγμένο τυχαία κατά την γέννηση
του . Ενώ στον αντίποδα ο Ηράκλειτος θεωρούσε ότι «Ο χαρακτήρας
είναι για τον άνθρωπο ο δαίμων του».
Στις τραγωδίες επίσης θα συναντήσουμε τους δαίμονες σαν έργο
θεού ή της μοίρας που ενεργεί ανεξάρτητα και αυτόνομα , «πέφτει βαριά πάνω από
τα σπίτια» γράφει ο Αισχύλος , μαζί με άλλες θεότητες όπως τις Ερινύες (κατάρα)
και τον Αλάστωρ (η εκδίκηση του αίματος που χύθηκε) .
Η εικόνα που μας παρουσιάζεται για τους δαίμονες και
γενικότερα για τις ‘σκοτεινές δυνάμεις’ που φοβίζουν τον άνθρωπο , είναι η δύναμη
του πεπρωμένου , της κατάρας / εκδίκησης .
Άλλη μια εικόνα του δαίμονα μπορούμε να πάρουμε ξανά από τον
Αισχύλο , στους Πέρσες γίνετε επίκληση του Δαρείου ως Δαίμονος , στον Ευριπίδη
ο χορός παρηγορεί τον Άδμητο για τον θάνατο της Αλκήστιδος «νυν δ’εστί μάκαιρα
δαίμων» και ο δολοφονημένος Ρήσος γίνεται ένας ανθρωποδαίμων προφήτης .
Τέλος ο Σωκράτης μίλα για το ‘δαιμόνιο’ του θέλοντας να
εκφράσει την εσωτερική εμπειρία του , την εγκράτεια του , την δύναμη του να
λέει όχι και να κάνει πίσω , όλα αυτά τον έκαναν να μιλά για τον δαίμονα του
παρά για κάτι το θεϊκό , που τελικά παρερμηνεύθηκε ως μυστική ή νέα θρησκεία .
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου